STU Christiansfeld
Ved STU’en i Christiansfeld møder du en tryg hverdag med tæt kontakt til underviserne. Her er fysiske rammer, der tilgodeser dine behov og hvor vores undervisere evner at lave individuel undervisning, der tager udgangspunkt i dine forudsætninger og udviklingsmuligheder.
Ved STU Christiansfeld har vi eksempelvis fokus på sansestimulering, motorisk træning, kommunikation, ADL og meget andet. Vi tager på ture og bruger vores fine faciliteter til at lege, være kreative og lære nyt.
Struktur, forudsigelighed og faste rammer er ofte vigtigt for vores elever. Du vil derfor møde en hverdag, der er meget genkendelig, og hvor du møder de samme undervisere dag efter dag.
Når du nærmer dig slutningen af din ungdomsuddannelse, hjælper vi med at bygge bro til næste skridt i dit voksenliv. For mange vil det være et aktivitetstilbud og vi har et tæt samarbejde med fx bosteder og andre institutioner og kan derfor være med til at skabe en god overgang til næste livsfase.
Der er muligt for unge fra andre kommuner end Kolding Kommune at blive tilknyttet STU Christiansfeld. Det kræver betalingstilsagn fra egen kommune, og du skal derfor kontakte UU i egen hjemkommune.
Hvordan er det at gå på STU Christiansfeld?
Undervisningen foregår mandag til torsdag kl.8.30-14.00 og fredag kl.8.30-12.00. Det vil sige en undervisningsuge på 25,5 timer pr. uge. Eleverne må møde fra kl.8.15.
Stu udbydere er forpligtet til at levere 840 undervisningstimer. Det betyder at den unge har krav på 3x840 undervisningstimer fordelt henover deres stu tid.
Den unge skal ikke nødvendigvis have et fremmøde på 840 timer. Flere elever har gavn af færre timer, da de udtrættes. Derfor er der mulighed for at tilpasse uddannelsen individuelt ved blandt andet at have et fremmøde på færre timer. På stu Christiansfeld levere vi 840 timer plus. Dette da vi tilsigter at skabe så megen sammenhængskraft for den enkelte elev som muligt.
Lukkedage, herunder pædagogiske dage
Henover skoleåret er der hele dage lagt ind til faglig fordybelse så undervisningen tilpasses og justeres kvalificeret til de unge mennesker. Dette så der sikres at vi arbejder med det nødvendige for de enkelte elever.
Undervisningsaktiviteter
På stu Christiansfeld arbejdes der ud fra aktivitetsbaseret undervisning. Det vil sige, at der ikke er klassik tavle undervisning. Vores fokus er, at tilpasse undervisningen til elevernes formåen og behov. Der lægges vægt på livsduelighed og robusthedsgørelse så eleverne klædes bedst muligt på til deres videre voksenliv.
Pauser
I løbet af skoledagen er der indlagt flere pauser. Dette for at
sikre elevernes energiforvaltning.
Alle pauser er individuelt tilpasset og delt i to. En stille pause og en aktivitetspause. Pauserne starter med en individuel pause, hvor der skabes ro i sanserne/nervesystemet. Derefter er der en aktivitets pause, hvor der er fokus på sociale fællesskaber og/eller individuelt tilpassede opgaver.
Alternativ og Supplerende Kommunikation er en fælles betegnelse for de mange måder, som man kan kommunikere på, hvis talen ikke er tilstrækkelig. Vi kigger på den enkelte elev og søger at finde den bedste mulige kommunikationsform så den enkelte får større mulighed for at udtrykke sig og derved få øget indflydelse på eget liv.
”Sanseintegration er hjernens evne til at sortere, organisere og bearbejde sanseindtryk samt regulere information fra sanserne.”
Vores sansebearbejdning skal være på plads før vi kan lære nye ting. Derfor er der på stu Christiansfeld et stort fokus på sanser.
ADL dækker over alle de opgaver, der opstår i forbindelse med almindelige, daglige aktiviteter. Dette kan være i hjemmet, i skole, på arbejde og i fritiden. På stu Christiansfeld arbejder vi med at understøtte den enkelte elev i at blive så selvstændig som muligt. Vi søger at finde det bedst mulige støttesystem eller træner daglige færdigheder så den enkelte elev oplever øget selvstændighed og på den på får en oplevelse af øget livskvalitet.
På stu Christiansfeld har vi et stort fokus på forudsigelighed og genkendelighed. Vi har en fast struktur der er visuelt understøttet af piktogrammer. Hver elev har deres egene dagstruktur tilgængelig. Hver struktur er tilpasset og justeret den enkelte.
Påklædning
Da vi dagligt er på gåtur og ofte er ude i undervisningen skal der medbringes regntøj og sko der tåler vand.
Hver elev har egen garderobeskab til ekstra skiftetøj og til regntøj mm.
Skriv navn i tøj og på IPads mm.
Solcreme på hjemmefra da vi ofte er ude.
IT
Stu Christiansfeld har ingen IT-platform, alla AULA til at kommunikere mellem skole og hjem.
Skolen har IPads og evt. skolecomputer til rådighed til undervisningsaktiviteter og individuelt tilpassede pauser.
Eleverne må ikke anvende mobiltelefoner i skoletiden
Egne tablets kan medbringes til de individuelle pauser.
Tablets og/eller mobiltelefoner der anvendes som et kommunikationsredskab må anvendes gennem hele skoledagen.
Måltider
Eleverne skal medbringe madpakke til alle måltider. Vi har køleskab, elkedel og mikroovn til rådighed.
Formiddagsmad ca. kl.9.45 og frokost kl.11.45.
Eftermiddagsmad er kl.14.00 i Pitstop.
Fredag spises deri ikke frokost i undervisningen. Der spises frokost i Pitstop.
Turmadpakke tirsdag hvor der er udeliv.
Transport til og fra stu Christiansfeld
- De fleste elever kommer med taxa. Kørsel vil være ud fra Kolding Kommunes gældende retningslinjer. Nogen elever køres af forældre eller kommer med ledsagere.
Vi samarbejder med bosteder, rådgivere, aflastningstilbud mm. Vi samarbejder med elevens netværk så vi sikre sammenhængskraft. Dette så vi arbejder i samme retning og så vi kan støtte den enkelte elev i forhold til energiforvaltning.
Brobygning
Vi understøtter brobygning, både fra grundskole, til næste instans og til bosteder mm. Vi ønsker at understøtte den gode overgang så eleven kommer så godt i gang med det nye som muligt.
Statusmøder og øvrige møder
Der afholdes statusmøder 2 gange årligt hvor UU-vejleder inviteres med. Her kan vi invitere rådgivere med fra eksempelvis voksenrådgivningen, kontaktperson fra bosted eller aflastningstilbud. Udover statusmøder afholdes der møder ad hoc, dette alt efter behov og efter aftale med værge og samarbejdspartnere.
Pitstop er forankret i serviceloven. Pitstop er tiltænkt aflastning til forældre med hjemmeboende børn/unge. Her støttes eleven i at finde ro eller i at lave aktiviteter efter endt skoledag. Pitstop er et tilbud mellem undervisningen og hjemmet. Pitstop er i samme fysiske rammer, som stu og der er fagligt veluddannet personale til at sikre den fornødne støtte til eleverne i overgangen fra skole til hjem. Der arbejdes målrettet på at sikre sammenhæng mellem skole og Pitstop så der sikres at der arbejdes i samme retning. I Pitstop er der fokus på ro og socialt samvær, hvor der i undervisningen er fokus på at arbejde målrettet med forløbsplanen.
Pitstop rummer ikke elever der har behov for 1-1 støtte i løbet af hele eftermiddagen.
Pitstops primære opgave er at tilbyde et genkendeligt og forudsigeligt miljø med kvalificerede aktiviteter, både i fællesskab og individuelt.
Pitstop er alle ugens dage frem til kl.15.30. Pitstop følger ferieplanen for undervisningen.
![]()